Giovanni Battista Bianciardi detto Sorba of ook Sorba Maggiore genoemd liep 13 Palio’s waarvan hij er 1 won en wel op 2-7-1770 voor Aquila. Als er in die tijd tv had bestaan dan had Nicchio nu 1 palio meer gewonnen en Aquila 1 minder.
Sorba zou dan zeker niet in staat zijn geweest om uit te voeren wat nog steeds herinnerd wordt als het meest succesvolle bedrog in de geschiedenis van de Palio.
We schrijven 2 juli 1770 en Sorba rijdt voor Aquila. Al snel realiseert hij zich dat hij in een verloren positie rijdt. Mensen stonden toen gewoon naast en op de rijbaan daar er nog geen tribunes waren. De elite hadden gewoon paard en rijtuig naast de piste geparkeerd en konden van daaruit de koers bekijken. Het was dus een pak minder overzichtelijker dan nu.
Hier maakte hij handig gebruik van. Na de San Martino verstopt hij zich snel achter de Carroccio, die in die tijd opgesteld stond waar nu de tribune staat waar de mensen van de comparsa opzitten.
Daar wachtte hij tot de andere wijken in de tweede ronde voorbij waren gekomen. Hij zette zich scherp op de piste en na de laatste San Martino maakte hij gebruikt van het vele stof dat in het rond vloog. Hij reed de Palio uit en kwam als ‘eerste’ over de streep. Er werd onmiddellijk al gedacht dat hij een ronde minder zou hebben gelopen, maar omdat daarvoor geen bewijs was werd het Palio aan Aquila toegewezen. Nicchio, waar de broer van Sorba (Sorbino) liep tekende protest aan. De Palio en geldprijs werden pas de dag erna (aan Aquila) uitgekeerd.
Vijf jaar later geeft diezelfde Sorba toe vals te hebben gespeeld. Hij zegt dat hij zich niet bewust was van het grote onrecht dat hij zijn broer die voor Nicchio reed en tweede werd had aangedaan. Ondanks die spijtbetuigenis probeert hij het 5 jaar later nog eens. Er waren echter twee verschillen : deze keer verstopte hij zich achter de wijkbewoners van de Onda die stonden te kijken bij de uitgang van Malborghetto. Daarnaast werd hij deze keer wel opgemerkt. De overwinning werd, met een dag vertraging, terecht toegewezen aan Lupa.
Het enige voordeel van zijn bekentenis was dat er sindsdien geen rijtuigen en mensen meer op de baan mochten staan.